Ana içeriğe atla

Otizm mi Başka Bir Gelişimsel Bozukluk mu Nasıl Anlarım?

          Erken gelişim döneminde çocukların davranışlarını doğru anlayabilmek, tanımak ve yorumlamak çok önemlidir. Çocuk doğumundan bugüne kadar çevreyle etkileşim halindedir. Başlangıçta sözel olmayan, jest ve mimiklere dayanan bir iletişim vardır.  Örneğin; bebeğinize doğru eğilip yüzünüzde gülümseme ile ses çıkarırsanız o da iletişime cevap verip göz teması kuracak ve gülecektir. İşte tam bu noktada, karşılıklı iletişim konusunda sorunlar fark edildiğinde ailenin gözlemi büyük önem taşımaktadır. Teknolojinin gelişmesi ile birlikte çoğu aile herhangi bir sorunla karşılaştığında internete başvurmakta ve maalesef bilgi kirliliğinden ötürü çocuktaki belirtilerin neyi gösterdiğini anlamakta zorluk çekmektedir. Bu yazıda otizmi diğer gelişimsel bozukluklardan (asperger, rett sendromu, tanımlanmamış yaygın gelişimsel bozukluklar gibi) ve dikkat eksikliğinden nasıl ayırabileceğinize dair bilgiler bulabileceksiniz.
Çocuğunuzun Otizm İşaretleri Gösterdiğini Nasıl Anlarsınız?
            Problemleri tespit edebilmek için kendinize şu soruları sorunuz:
1)      Çocuk ebeveyn ya da bakıcı ile yakınlık kurmakta güçlük çekiyor mu ve bu kişileri yanında istiyor mu?
2)      Çocuk jest ve mimiklerle iletişim kurabiliyor; gülümseme, kaş çatma, kafasını sağa sola sallama ve diğer bazı hareketleri tutarlı bir şekilde kullanabiliyor mu?
3)      Çocuk kelimeleri kullanmaya başladıysa; onları anlamlı bir şekilde kullanabiliyor mu? Kullanabiliyorsa cümle duygu içeriyor mu? Örneğin; “Anne seni seviyorum” cümlesi duygu içerirken “Bu bir masa” cümlesi nesne tanımlamasıdır.
             Bu üç temel soru ile çocuğun otistik bozukluk yelpazesindeki işaretleri gösterdiğine kanaat getirebiliriz. Bu üç belirti dışında kalan tüm belirtiler ikincil semptom olarak adlandırılır ve bizi direkt otizme götürmez. Çünkü bu üç temel problem dışındaki problemler başka diğer bozukluklarda da görülebilir. Örneğin; dokunma ve sese karşı aşırı duyarlı olmak birçok bozuklukta ortak olarak görülen bir problemdir.
            Otizm ile karıştırılan bir başka bozukluk ise dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğudur. Bu noktada da dikkat edilmesi gereken durum otizm spektruma sahip çocukların çoğunun dikkat eksikliği ve hiperaktivite yaşıyor olduklarıdır. Çocuk hem yukarıdaki üç temel (yakınlık kurma, iletişime geçme, duygu içerikli cümle kurma) konuda sıkıntı yaşıyor hem de dikkati dağınık ve aşırı dürtüsel olabilir. Ancak üç temel konuda sıkıntı yaşamayan, dikkati dağınık ve dürtüsel bir çocuk için dehb düşünülmelidir. Bilmemiz gereken şey; her dikkat eksikliği ve hiperaktivite yaşayan çocukta otizm görülmediğidir.

               Türkiye’de çocuklara tanı koyma yaklaşık olarak 4 yaşı bulmaktadır. Bu sayı bize erken tanı ve müdahale konusunda daha bilinçli ve dikkatli olmamız gerektiğini söylemektedir. Çünkü 4 yaşına gelmiş bir çocuk, beyninin en hızlı işlediği ilk yıllarını eğitimsiz geçirmiş olmaktadır. Zaman kaybı çocuğun gelişimini olumsuz yönde etkilemektedir. Bu olumsuz etkiler bize erken tanı ve müdahalenin önemini vurgulamaktadır. Çocuğunuzla ilgili bir sorun hissettiğinizde lütfen geç olmadan psikolog, psikiyatr gibi profesyonellere başvurun ve unutmayın ki çocuklarınızı en iyi tanıyan ve gözlemleyen sizlersiniz. Siz bir sorun olduğunu hissediyorsanız kaygılarınızı bir profesyonele danışmaktan çekinmeyiniz.  

Yorumlar

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Bu blogdaki popüler yayınlar

Gölge Öğretmenin iş tanımı

      Gölge öğretmen nedir? Görev ve sorumlulukları nelerdir? Kimler gölge öğretmen olabilir?       Gölge öğretmenler, desteğe ihtiyacı olan çocukların okul saatleri içerisinde ortama uyumları için çalışan profesyonellerdir. Dikkat eksiliği ve hiperaktivite bozukluğuna sahip çocuklar, otizm ve down gibi yaygın gelişimsel bozukluğa sahip çocuklar okula uyum sürecinde desteğe ihtiyaç duyarlar. Gölge öğretmen bu uyum sürecini aile,okul ve özel eğitim çemberinde en iyi şekilde yürütmeye çalışır. Önemli olan sürecin en sağlıklı şekliyle yürütülmesidir. Çocuk gelişimi ve Psikoloji alanlarından mezun kişiler gölge öğretmenlik yapabilir. Bu noktada önemli olan çocuğun davranışlarını iyi gözlemlemek, ihtiyaçlarını fark edebilmek ve davranışsal problemleriyle çalışabilmektir.     Çalıştığım çocuklar genelde otizm spektrum tanısı almış oluyor. İlk aylarda okula alışmalarına yardımcı olmak en önemli görevim. Alışmaya başladıktan sonra davranışsal problemler...

Brene Brown 'Kuvvetle Ayağa Kalkmak' Notları 1

*Gerçek şu ki düşmek can yakar. Zor olan cesur olmaya devam etmek ve el yordamıyla da olsa tekrar ayağa kalkmaktır. *Başarılı ve kuvvetli ilişkilere sahip insanların ortak noktası; bu insanlar duygusallığın gücünü görüyorlar ve kendilerini rahatsızlığın kollarına bırakmaktan korkmuyorlar. *Evet, kusurluyum ve kırılganım, bazen de korkuyorum ama bu, cesur olduğum, sevilmeye ve birilerine ait olmaya layık olduğum gerçeğini değiştirmez. *Saklanmak, rol yapmak ve kırılganlığa karşı zırhlanmak bizi öldürüyor: Ruhlarımızı, umutlarımızı, potansiyelimizi, yaratıcılığımızı, liderlik etme yetimizi, inancımızı ve mutluluğumuzu etkiliyor. *Bugün incinmiş hissetmek yerine incindiği için asabileşen, acıyı kabul etmek yerine diğerlerine acı çektiren çok fazla insan var. Bu insanlar hayal kırıklığı hissetmeyi göze almak yerine hayal kırıklığı içinde yaşamayı seçiyorlar. *Yardım istemek; tavırlı bir davranıştır ve tavırlı olmak güzeldir. Tavırlı insan kendini rahatsızlığın kollarına bırakıp, ...

Hatırlat da Haziran sonunda çocukluğumu yakalım

sen beni öpersen belki de ben Fransız olurum şehre inerim bir sinema yağmura çalar otomobil icad olunur, zarifoğlu ölür dünyadaki tüm zenciler kırk yaşından büyüktür. -Senegalliler dahil değil sen beni öpersen belki de bulvarlar iltihablanır çağdaş coğrafyalarda üretir cesetlerini siyaset bilimi o vakit bir sufiyi darplarla gebertebilirsin hayat bir yanıyla güzeldir canım, sen de güzelsin -yoksa seni rahatsız mı ettim? sen beni öpersen belki de aşkımız pratik karşılık bulur ne ikna edici bir intihar girişimidir şimdi göz göze gelmek elbette ata binmek gibidir seni sevmek sevgilim elbette gayet rasyoneldir attan atlamak -Freud diye bir şey yoktur. sen beni öpersen belki de ben gangsterleşirim belki de şair olurum seni de aldırırım yanıma bilesin; göğsümde hangi yöne açmış tek gülsün yani ya bu eller öpülür, ya sen öldürülürsün. -haydi iç de çay koyayım. Ah Muhsin Ünlü